وقتی از نهضت جهانی امام حسین علیهالسلام صحبت می کنیم منظورمان چیست؟
- مقصود از جهانیشدن نهضت امام حسین علیهالسلام آن است که اهداف آن حضرت از این قیام، اوصاف آن حضرت، پیامها و پیامدهای عاشورا فراگیر شود. عاشورا، نه به سرزمین کربلا محدود میشود و نه به روز عاشورا، یعنی نه در ظرف زمان میگنجد و نه در ظرف مکان، کما اینکه حضرت اباعبدالله در وصیتنامه خودشان فرمودند که «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی...» یعنی من برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم و میخواهم امربهمعروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم». بحث امت است، بحث اصلاح در همه امور است. وقتی میفرمایند من اراده کردم امربهمعروف و نهی از منکر کنم. در محدوده عراق و حجاز را نمیفرمایند و منظورشان جغرافیایی فراگیر است. لذا جهانیشدن نهضت امام حسین علیهالسلام به این معناست که اهداف آن حضرت که عبارت است از ظلمستیزی، اقامه حکومت عدل، ریشهکن کردن فساد و اینکه اصلاح در جامعه فراگیر شود.
نسل نوجوان و جوان در جهانیشدن این نهضت چه تأثیری دارند؟
- اصولاً در همه امور سخن اول را جوانها میگویند. همانطور که پیامبر گرامی اسلام صَلَّیاللَّهُعَلَیهِوَآلِه فرمودند وقتی مبعوث شدم جوانها با من بیعت کردند و مسنها با من مخالفت کردند. یکی از اِشکالاتی هم که در هنگام مبعوث شدن به پیامبر میگرفتند همین بود که مشرکان مکه میگفتند این مرد، جوانهای ما را فاسد کرده است و جوانها را از ما گرفته است. معلوم است که منظور آنها از فساد چیست، آنها اسم اصلاحی که پیامبر به دنبال آن بود را فساد میگذاشتند. چون رفتار اصلاحی پیامبر، خلاف رفتارها و تفکرات جاهلی آنها بود. پس این جوان است که پتانسیل دارد، این جوان است که توان دارد. جبهههای ما را جوانها اداره کردند. انقلاب در آغاز با جوانها شکل گرفت. امام با تکیه بر پشتوانه جوانان علیه طواغیت(2) فریاد زد. نقش جوانان در جهانی کردن نهضت امام حسین این است که اولاً خودشان در این مسیر باشند، بعد در جهت گسترش این فرهنگ در دنیا تلاش کنند.
این تلاش باید به چه شکلی باشد؟
- این تلاش میتواند به هر شکلی و با هر فعالیتی باشد. از حضور آگاهانه در فضای مجازی، با تولید کلیپ و ویدئو، از شبکه راه انداختن، مطالعه کتابهایی که در این زمینه منتشر شده است و میتواند به نسل جوان بینش و آگاهی بدهد. با مقاله نوشتن، خواندن کتاب، سفر رفتن، زیارت رفتن و استفاده از فرصتهای معنوی و اجتماعی که زیارت ایجاد میکند، با برگزاری همایش و برنامههایی مثل مراسم اربعین.
آیا ما میتوانیم صدای این قیام الهی رو به گوش مردمانی که کمتر از ابعاد این قیام میدانند برسانیم؟
- بله، اگرچه این فضای مجازی نکات و نقاط منفی دارد اما یکی از نکات مثبتش این است که تبلیغات را محدود نمیکند. در این فضاها میشود ورود پیدا کرد و به سهولت پیام دین را رساند. درگذشته به این راحتی نمیشد و نمیتوانستیم مثل این دوران تبلیغات کرد. اما حالا در دورترین نقاط جهان با یک اینترنت و یک شبکه اجتماعی میتوان پیام دین و اسلام و پیامهای مثبت انسانی و اخلاقی را ابلاغ کرد. به نظرم ما نیاز داریم به مبلغین، مداحان و دانشمندانی که به این فضا آشنا باشند تا بتوانند از این طریق پیام نهضت جهانی امام حسین علیهالسلام را به جهانیان برسانند.
چه مهارتهایی میتواند ما را در این مسیر کمک کند؟
- مهارت ارتباط گرفتن با مخاطب در فضای مجازی، مهارت کوتاه سخن گفتن، مهارت بهجا و جاذب سخن گفتن. مهارت عقلانیت در مقابل جهالت و خرافه. چیزی که در زیارت اربعین هم آماده است. «لیستنقذ عبادک من الجهالة»(3)؛ به این معنا که امام حسین علیه السلام قیام کرد که جامعه را از جهل نجات بدهد. امیدوارم که نسل جوان پیشرو و پیشران این نهضت باشند.
پینوشت
(1 بیانات در پادگان دوکوهه-۱۳۸۱/۱/۹
(2) جمع طاغوت- طاغوتها
(3) آقا درباره این فراز از زیارت اربعین میفرمایند: «یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام ذکر شده است که مانند بسیاری از جملات این زیارتها و دعاها، بسیار پُرمغز و در خور تأمّل و تدبّر است. «و بذل مهجته فیک». این زیارت اربعین است؛ منتها فقرههای اوّل آن، دعاست که گوینده این جملات خطاب به خداوند متعال عرض میکند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسینبنعلی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانیِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک طرف قضیه، یعنی طرفِ قیام کننده؛ حسینبنعلی علیهالسلام است. طرف دیگر قضیه، در فقره بعدی معرفی میشود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ نقطهی مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بیخودشان کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است - این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت - به بهای پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایی فروخته بودند. این، خلاصه نهضت حسینی است.» بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران - 1379/1/26
nojavan7CommentHead Portlet