گفت و گو با دکتر امیرحسین بانکی‌پور درباره حجاب

لباس اجتماعی

ما نمی‌گوییم اگر کسی ارزش حجاب را رعایت نکرد به هیچ ارزشی دیگر نمی‌تواند برسد، ممکن است پیشرفت‌ های دیگری هم پیدا کند. اما کسی که ارزش حجاب را داشته باشد، سرعتش در پیشرفت‌های دیگر قطعا بیشتر است.

۱

برخی در کشورهای مختلف در حمایت از حجاب تظاهرات و راهپیمایی میکنند و برخی دولتها و نیروهای نظامی‌شان تلاش میکنند حجاب را از سر زنان مسلمان بردارند، چرا حجاب اینقدر مهم است؟


دکتر امیرحسین بانکی پور - عضو هیئت علم دانشگاه اصفهان

حجاب یک عنصر هویتی است؛ هویتی که نه‌تنها هویت اسلامی است بلکه باید بگوییم هویت دینی و مذهبی است. می‌دانید که حجاب را همه ادیان دارند ولی شما در کشورهای غربی می‌بینید که چند وقتی است بحث سکولاریسم مطرح شده به این معنا که دین در اجتماع نباشد و دین فقط در کلیسا و مسجد باشد؛ به خاطر همین اجازه نمی‌دادند رفتارهای دینی، در اجتماع باشد.

۲

به زبان ساده سکولاریسم چه معنایی دارد؟

سکولاریسم یعنی زندگی اجتماعی‌ ما ربطی به احکام الهی و دین ما نداشته باشد.

سکولاریسم یعنی دین در عرصه اجتماع نباشد؛ یعنی ما برنامه‌ریزی‌های اجتماعی‌مان ربطی به احکام الهی نداشته باشد. یعنی دین و معنویت صرفا یک رابطه میان انسان و خدای خودش باشد و نه در عرصه زندگی و اجتماع. در یک کلام سکولاریسم یعنی ما منش‌های زندگی‌مان ربطی به دستورات الهی نداشته باشد.

۳

حجاب، چه ارتباطی با سکولاریسم دارد؟

حجاب یک نوع مقابله با جریان سکولاریسم است؛ وقتی کسی تصمیم ‌می‌گیرد با حجاب باشد یعنی تصمیم گرفته است در برابر سکولاریسم بایستد. یعنی رفتارهای اجتماعی‌اش بر مبنای رفتارهای اخلاقی و دینی و اعتقادی‌اش باشد. به همین دلیل است که حجاب به عنوان یک نماد مبارزه با تفکر سکولار در جهان، شناخته می‌شود و با آن بسیار با شدت و حدّت برخورد می کنند.

۴

یعنی یک تکه پارچه روی سر یک زن اینقدر حالت تهاجمی ومبارزه دارد؟ 

حجاب، بحث مذهب و غیرمذهب نیست؛ سیاست راهبردی اساسی بنیانی غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن است و حجاب مخالف آن است. (رهبر انقلاب - 1390/3/1)

منظور فقط این نیست که پارچه‌ای روی سر یک خانم است، این یک نوع تقابل است. وقتی پیامبر(صل‌الله علیه و آله‌و‌سلم) در مسجد‌الحرام خدا را عبادت می‌کردند و لا‌اله‌الا‌الله می گفتند؛ بت‌پرست‌ها آن را یک نوع تقابل با بت‌پرستی خود می‌دانستند و آن را تحمل نمی‌کردند. در جهان امروز هم همین‌طور است، نسبت به حجاب تقابل جدی نشان می‌دهند چون آن را یک نوع مبارزه فرهنگی با تفکر فرهنگی حاکم بر جهان می‌دانند.

۵

واقعا حجاب توانسته چنین اثری بگذارد؟

اگر این‌چنین نبود برخوردهای مقابل‌اش فرق می‌کرد. شما ببینید هیچ‌وقت نمی‌بینید کسی سر کت ‌و‌شلوار دعوا ‌کند؛ کسی سر کاپشن دعوا نمی‌کند؛ کسی سر کلاه دعوا نمی‌کند. یکی می‌خواهد بپوشد، یکی نه. ولی درباره حجاب دعوا می کنند چون جنبه هویتی دارد.

۶

باتوجه به پژوهش‌های‌تان نظر ویژه حضرت آقا درباره حجاب چیست؟

آقا، حجاب را لباس اجتماعی زن می‌دانند. از این بابت که زن باید حتما حضور اجتماعی داشته باشد و از طرف دیگر در این حضور اجتماعی نباید نگاه لذت‌جویانه به جنس زن وجود داشته باشد؛ بلکه باید به انسانیت و استعدادهای زن توجه شود. جایگاه حجاب این است که زن با حفظ حجاب خودش، انسانیت خودش را به ظهور می‌رساند و مانع نگاه لذت‌جویانه به زن می‌شود.
حضرت آقا بزرگترین ظلم جدید به زنان را، نگاه لذت‌جویانه به جنس زن می‌دانند که در دورهٔ جدید و حتی در مجامع بین‌المللی اتفاق افتاده است؛ زن در این نگاه عامل لذت‌جویی جنسی است. حجاب، از این نوع نگاه جلوگیری می‌کند؛ یعنی زن در اجتماع می‌آید بدون آنکه مورد لذت‌جویی جنسی قرار بگیرد.

۷

شما در دیداری که با آقا داشتید، نکته ای در خاطرتان مانده که برای مخاطبان نو+جوان قابل استفاده باشد؟

کتاب دختران آفتاب؛ یکی از تألیفات جناب آقای بانکی پور

در یکی از دیدارها که حضرت آقا به کتاب دختران آفتاب اشاره کردند، بحث‌شان این بود که ما باید حجاب را به صورت هنری به مردم ارائه کنیم. باید سالی ده فیلم در زمینهٔ حجاب تولید شود و فرمودند: داستان‌هایی مثل آنچه که شما نوشتید، نوشته شود و سپس آن داستان‌ها، فیلمنامه و فیلم شود.

۸

ممکن است برای برخی دختران نوجوان این سوال پیش بیاید که مگر بدون رعایت حجاب کامل نمی توان به پیشرفت های علمی و اجتماعی دست پیدا کرد، پس رعایت حجاب چه نقشی میتواند در رشد و پیشرفت من ایفا کند؟

حضرت آقا در خصوص زنان غربی هم بحث‌شان همین است. می‌فرمایند شما حتی در غرب هم نگاه می‌کنید، زنان اندیشمند و صاحب فکر به مراتب پوشیده‌تر هستند. چرا که وقتی زن فکر و اندیشه خودش را به ظهور برساند، دیگر نیازی نمی‌بیند که با نمایش تن خودش، توجه‌ها را به سوی خودش جلب کند.

۹

مگر کسی که حجاب کامل را رعایت نکند، به هیچ ارزش و پیشرفت دیگری نمیتواند برسد؟

در کشورهای اسلامی، در مدت بیست ساله بعد از انقلاب، زنان، به حجاب گرایش پیدا کردند و حجاب را حفظ کردند؛ که نمونه هایش علاوه بر اینها در کشورهای غربی هم مشاهده شده است. ( رهبر انقلاب - 1379/6/30)

ما نمی‌گوییم اگر کسی ارزش حجاب را رعایت نکرد به هیچ ارزشی دیگر نمی‌تواند برسد، نه ممکن است بتواند ارزش‌های دیگری هم برای خودش کسب کند. ممکن است پیشرفت‌های دیگری هم پیدا کند. اما کسی که ارزش حجاب را داشته باشد، سرعتش در پیشرفت‌های دیگر قطعا بیشتر است و جلوی مانع اصلی پیشرفت زن، یعنی نگاه لذت‌جویانه به او را می‌گیرد و زن می‌تواند خیلی راحت‌تر به برخی ارزش‌ها برسد.

۱۰

علاوه بر نکته ای که گفتید، ارزشهایی وجود دارد که تنها با حفظ حجاب قابل دستیابی باشد؟

بله. برخی ارزش‌ها ذاتا با حجاب به دست می‌آیند. لطافت روحی و جنبه‌های معنوی زن وقتی ظهور پیدا می‌کند که آنها دستورات الهی را به صورت کامل انجام داده باشند؛ لذا تا آن تقوا و ورع لازم را جمع نکرده باشد نمی‌تواند به تعالیِ وعده داده شده توسط خدا برسد. شرایط صعود و عشق به خدا در روح لطیف زن بسیار مهیا است و این وقتی رخ خواهد داد که زن تمام ارزش‌های الهی را مهیا کند و حجاب یکی از این ارزش‌های الهی است. وقتی حجاب رعایت شد، انسان به ارزش‌های کمالی هم سریع‌تر دست پیدا می‌کند. از طرفی هر چقدر انسان به کمالات نزدیک‌تر شود، ناخودآگاه در حفاظت از حجاب خودش بیشتر دقت می کند تا مواظب باشد که نگاه‌های هرزه بر او نیفتد.

  • ۰ نظرها
نمودار فعالیت کاربران در طول هفته گذشته
با کلیک بر روی گزینه ها، الگوی کمرنگ را بسازید